Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Szczecin aktualizuje projekt Tramwaju do Mierzyna. Duże zmiany

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Szczecin chce przedłużyć Tramwaj do Mierzyna o prawie pół kilometra i zakończyć go tzw. "Krańcówką" dla wagonów dwukierunkowych w rejonie osiedla Za Sterem. Jednocześnie miasto nie rezygnuje z pętli przy galerii Ster, która będzie jednak mniejsza. Co jeszcze może się zmienić?

Podczas wczorajszego, 7 października, posiedzenia połączonych komisji - ds. gospodarki komunalnej, mobilności, klimatu i zwierząt oraz ds. gospodarki morskiej, rozwoju i promocji Rady Miasta Szczecin, władze stolicy Pomorza Zachodniego pokazały zaktualizowaną koncepcję Tramwaju do Mierzyna (wcześniejsza pochodzi sprzed prawie 10 lat). To najbardziej zaawansowana inwestycja tramwajowa w mieście jeśli chodzi o zupełnie nowe odcinki szczecińskiej sieci tramwajowej.

Największą zmianą jest postulat wydłużenia trasy o kilkaset metrów w kierunku Osiedla Za Sterem. Przedłużona linia tramwajowa miałaby zakończyć się trzytorową krańcówką dla wagonów dwukierunkowych w rejonie obecnego skrzyżowania ulic Generała Maczka i Polskich Marynarzy.

Do tego miasto nie rezygnuje z planów budowy pętli przy Centrum Handlowym Ster, która miałaby by jednak zostać znacznie pomniejszona w stosunku do pierwotnych zamierzeń - zdaniem władz Szczecina przyda się ona np. w trakcie Wszystkich Świętych, gdy będą tu mogły kończyć swój bieg “linie cmentarne”, obsługiwane taborem jednokierunkowym, który jeszcze przez długie lata będzie dominował w Szczecinie.

Ponadto modernizację i wydzielenie torowiska z drogi mają przejść tory na Okulickiego, dzięki czemu tramwaje przyspieszą i nie będą utykać w korkach za samochodami. Podczas komisji podkreślano również, że nowe rozwiązania pozwolą uniknąć dużej wycinki drzew, jaka miała mieć miejsce przy realizacji tej trasy.

Trzytorowa krańcówka dla wagonów dwukierunkowych ma umożliwić kursowanie tam dwóm liniom tramwajowym.

Szczecin będzie chciał ubiegać się o środki na realizację trasy z nowej perspektywy unijnej, a przetarg na to zadanie miałby ruszyć na przełomie 2027 i 2028 roku. Żeby zrealizować zmiany w projekcie miasto musi wystąpić m.in. o nową decyzję środowiskową.

Jak na razie nie wiemy, jak ma wyglądać liniowa obsługa nowego i zmodernizowanego układu - ile linii oraz z jaką częstotliwością obsłużą ten odcinek, zwłaszcza biorąc pod uwagę mizerną liczbę taboru dwukierunkowego posiadanego przez Tramwaje Szczecińskie - obecnie spółka ma 6 Moderusów Beta a do polowy przyszłego roku pozyska następnych 12 dwukierunkowych Moderusów Gamma. Łącznie w Szczecinie będzie więc 18 tramwajów tego typu, co nadal może nie wystarczyć do obsługi dwóch linii tramwajowych kończących bieg na krańcówce Maczka.

Ewentualna budowa Tramwaju do Mierzyna to tylko jedno z wyzwań tramwajowych, przed jakimi stoi miasto. Szczecin musi też podjąć decyzję co zrobi z trasą na Gocław - to ponad 6 kilometrów trasy wraz z kilkoma pętlami oraz zajezdnią tramwajową Golęcin - cała inwestycja będzie zapewne kosztować setki milionów złotych. Do tego w planach pozostaje także przedłużenie tramwaju na Prawobrzeżu czy tramwaj na 26 Kwietnia. Niedługo napiszemy więcej o tym, jakie priorytety (infrastrukturalne) tramwajowe ma aktualnie miasto.

Poza nimi Szczecin potrzebuje też kolejnych zakupów taborowych - nowych i używanych wagonów, bowiem stan parku taborowego także pozostawia wiele do życzenia, a 12 nowych Moderusów Gamma to kropla w morzu potrzeb.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij